Методика "трансактний аналіз спілкування"
Повчальний, самовпевнений, агресивний |
БАТЬКО |
Вчить, направляє, оцінює, засуджує, опікує |
Раціональний, коректний, стриманий |
ДОРОСЛИЙ |
Тверезо оцінює, логічно мислить, володіє собою |
Емоційний, невпевнений, підкоряється |
ДИТИНА |
Вередує, упирається, діє, протестує |
Трансакція — одиниця акту спілкування, протягом якої співрозмовники, що знаходяться в одному з трьох станів "Я", обмінюються парою реплік. Звертаючись до іншої людини, ми звичайно вибираємо собі і співрозмовникові один із трьох можливих станів нашого "Я": стан БАТЬКА, ДОРОСЛОГО або ДИТИНИ.
Практичні вправи та ситуації
Із наведених нижче якостей і рис характеру визначте властиві вам: легко заводить знайомства, чемний, не любить людей, балакучий, грубий, самотній, прагне командувати, надмірно самовпевнений, легко адаптується до обставин і ситуації, невихований, безкомпромісний, відвертий, стриманий, рішучий, оптимістичний, впевнений у собі, врівноважений, егоїстичний сором'язливий, спокійний, демократичний у стосунках, принциповий, нетерплячий, довірливий. Оцініть себе об'єктивно, намагаючись у майбутньому позбутися небажаних рис характеру, утверджувати лише необхідні для вас.
Із наведених нижче якостей і рис характеру попросіть своїх друзів визначити властиві вам: легко заводить знайомства, чемний, не любить людей, балакучий, грубий, самотній, прагне командувати, надмірно самовпевнений, легко адаптується до обставин і ситуації, невихований, безкомпромісний, відвертий, стриманий, рішучий, оптимістичний, впевнений у собі, врівноважений, егоїстичний, сором'язливий, спокійний, демократичний у стосунках, принциповий, нетерплячий, довірливий. Порівняйте їхню оцінку зі своєю, намагайтеся позбутися небажаних рис.
Поміркуйте: З чого складається ваше світоглядне кредо? Що заважає вам стати кращим? Що ви хотіли б змінити у своєму житті і чому: перейти на іншу роботу, змінити коло спілкування, сімейні відносини? Де почуваєтеся найкраще і чому: у сім'ї, з друзями, на роботі? З ким найчастіше проводите свій вільний час: з членами сім'ї, друзями, на самоті? Що не приймаєте у собі і чому: постійну роздвоєність, невміння контактувати з іншими, відсутність вимогливості та принциповості? Що цінуєте в собі і чому? Що цінуєте у друзях і чому? Чи критикуєте свої погляди і дії? Чи плануєте свою роботу? Чи вдається вам здійснити свої плани?
Людина, говорячи першу фразу, задає тон розмови тим, що мимоволі обирає собі і співрозмовникові відповідний стан "Я".
Трансактний аналіз спілкування дасть вам можливість опанувати тонкощами ділового спілкування: точніше вловлювати прихований зміст сказаного, стати ініціатором спілкування, уникнути тактичних і стратегічних помилок контакту.
Ці три "Я" супроводжують нас усе життя. Зріла людина уміло використовує різні форми поведінки, щоб вони були доречні. Самоконтроль і гнучкість допомагають йому вчасно повернутися в "дорослий" стан, який і відрізняє зрілу особистість від молодика, нехай навіть солідного віку.
Спробуйте оцінити, як поєднуються ці три "Я" у вашій поведінці. Для цього оцініть наведені висловлення в балах від 0 до 10.
1. Мені інколи не вистачає витримки.
2. Якщо мої бажання заважають мені, то я вмію їх придушувати.
3. Батьки як більш дорослі люди повинні влаштовувати сімейне життя своїх дітей.
5. Мене важко обманути.
6. Мені б сподобалося бути вихователем.
7. Буває, мені хочеться погратися, як маленькому.
8. Думаю, що я правильно розумію всі події, які відбуваються.
9. Кожний повинен виконувати свій обов'язок.
10. Нерідко я роблю не як треба, а як хочеться.
11. Приймаючи рішення, я намагаюся продумати його наслідки.
12. Молодше покоління повинне вчитися в старших, як йому варто жити.
13. Я, як і багато людей, буваю вразливий.
14. Мені вдасться бачити в людях більше, ніж вони говорять про себе.
15. Діти повинні безумовно додержуватися вказівок батьків.
16. Я — пристрастна людина.
17. Мій основний критерій оцінювання людини — об'єктивність.
18. Мої погляди непохитні.
19. Буває, що я не поступаюся в суперечці лише тому, що не хочу поступитися.
20. Правила виправдані лише доти, поки вони корисні.
21. Люди повинні дотримуватися всіх правила незалежно від обставин.
Підрахуйте окремо суму балів по рядках таблиці:
1,4,7,10, 13,16,19 |
(Д — "дитина") |
2,5,8,11,14,17,20 |
(ДОР — "дорослий") |
3,6,9,12, 15,18,21 |
(Б — "батько") |
Розмістіть відповідні символи в порядку зменшення від найбільшого до найменшого. Якщо у вас вийшла формула ДОР.Д.Б., то це означає, що ви маєте розвинуте почуття відповідальності, у міру імпульсивні і безпосередні, не схильні до повчань. Вам можна лише побажати зберегти ці якості і надалі. Вони допоможуть у будь-якій справі, пов'язаній зі спілкуванням, колективною працею, творчістю.
Гірше, якщо на першому місці стоїть Б. Категоричність і самовпевненість протипоказані, наприклад, педагогові, організаторові словом, усім, хто в основному має справу з людьми, а не з машинами.
Сполучення Б.Д.ДОР. часом здатне ускладнити життя власникові такої характеристики. "Батько" з дитячою безпосередністю ріже "прав-ду-матку", ні в чому не сумніваючись і не піклуючись про наслідки. Але й тут немає особливих причин для зневіри. Якщо вас не цікавить організаторська робота, гучні компанії, і ви волієте побути наодинці з книгою, кульманом або етюдником, то все в порядку. Якщо ж немає і ви захочете пересунути своє Б на друге або навіть на третє місце, то це цілком можливо. Вам допоможуть і групи тренування спілкування, організовані професійними психологами в багатьох містах.
Д. на чолі пріоритетної формули— цілком прийнятний варіант, скажемо, для наукової роботи. Ейнштейн, наприклад, один раз жартівливо пояснив причини своїх наукових успіхів тим, що він розвивався повільно і над багатьма питаннями задумався лише тоді, коли люди звичайно вже перестають про них думати. Але дитяча безпосередність добра до певних меж. Якщо вона починає заважати справі, то, виходить, настав час узяти свої емоції під контроль.
Діагностика рівня сформованості та проявів комунікативної компетентності особистості
Відповідно до розвинутого вище уявлення про комунікативну компетентність особистості, пропонуємо тести для діагностики різноманітних її проявів.
Діагностика загального рівня комунікабельності (за В.Ф. Ряховським)
Інструкція. За кожну відповідь "так" нараховується 2 бали, "інколи" — 1 бал, "ні" — 0 балів.
Опитувальник
1. Ви очікуєте на буденну ділову зустріч. Чи виводить це вас із звичної колії?
2. Чи не відкладаєте ви візит до лікаря аж доти, доки вже зовсім не сила терпіти?
3. Чи не викликає у вас невдоволення або збентеження доручення виступати з доповіддю чи повідомленням у зв'язку із якоюсь нагодою?
4. Ви маєте нагоду поїхати у відрядження до міста, де ніколи ще не бували. Чи докладете ви максимум зусиль для того, щоб уникнути цієї поїздки?
5. Чи любите ви ділитися своїми переживаннями з іншими?
6. Чи дратує вас прохання незнайомої людини (показати дорогу, назвати час, відповісти на якесь запитання тощо)?
7. Чи вірите ви в існування проблеми "батьків і дітей" та в тс, що людям різних поколінь важко зрозуміти один одного?
8. Чи не посоромитеся ви нагадати знайомому, що він забув повернути 10 гривень, що їх ви позичили йому кілька місяців тому?
9. У кафе вам подали недоброякісну страву. Чи змовчите ви, лише незадоволено відсунувши тарілку?
10. У ситуації один на один з незнайомою людиною ви не розпочне* те бесіду самі і вам не сподобається, якщо першою заговорить вона. Чи це так?
11. Вас жахає будь-яка довга черга (у магазині, бібліотеці, касі кінотеатру тощо). Вам легше відмовитися від свого наміру, ніж встати у хвіст і нудитися в очікуванні?
12. Чи боїтеся ви брати участь у залагодженні конфліктної ситуації?
13. У вас є власні, суто індивідуальні критерії оцінювання творів літератури, мистецтва, культури, ніяких "чужих" думок з цього приводу ви не приймаєте. Це так?
14. Почувши десь у неофіційній ситуації ("в кулуарах") явно помилкову точку зору з добре відомого вам питання, ви, скоріше за все, промовчите?
15. Чи викликає у вас невдоволення прохання знайомих допомогти розібратися в якійсь проблемі чи навчальній темі?
16. Вам легше формулювати свою точку зору (думку, оцінку) у письмовій формі, ніж в усній?
Оброблення даних" Визначте загальну суму балів, яку ви набрали, відповідаючи на запитання тесту.
Інтерпретація результатів.
32-30 болів. Ви некомунікабельні, і це ваша біда, оскільки саме ви, передусім, страждаєте від цього. Однак і близьким людям нелегко. На вас важко покластися в справі, що потребує групових зусиль. Намагайтеся бути більш комунікабельними, контролюйте себе.
29-25 болів. Ви замкнуті, неговіркі, віддаєте перевагу самотності, і тому у вас, мабуть, мало друзів. Нова робота та необхідність нових контактів якщо і не призводять вас до паніки, то надовго виводять з рівноваги. Ви знаєте цю особливість свого характеру і часто буваєте незадоволені собою. Однак не обмежуйтеся лише цим, оскільки саме від вас залежить змінити ці особливості характеру. Хіба не буває так, що чимось сильно захопившись, ви "несподівано" стаєте розкутими та комунікабельними? Варто лише постаратися.
24—19 балів" Ви певною мірою товариські, у знайомій обстановці почуваєте себе цілком упевнено. Нові проблеми вас не лякають, однак з новими людьми ви сходитеся обережно, неохоче берете участь у суперечках і диспутах. У ваших висловленнях часом занадто багато сарказму без усякої на те підстави. Усі ці недоліки у вашій владі.
18-14 балів. У вас нормальна комунікабельність. Ви допитливі, охоче слухаєте цікавого співрозмовника, досить терплячі в спілкуванні з іншими, відстоюєте свою позицію без зайвої запальності. Без неприємних переживань йдете на зустріч з новими людьми. У той же час ви не любите гучних компаній, екстравагантних витівок та багатослів'я -усе це вас дратує.
13-9 балів. Ви дуже товариські (часом, мабуть, навіть надміру), зацікавлені, говіркі, любите висловлюватися по різних питаннях, що, буває, дратує інших. Охоче знайомитеся з новими людьми, нікому не відмовляєте в проханнях, хоча не завжди можете їх виконати. Буває, що ви виходите з себе, однак швидко відходите. Чого вам бракує, так це посидючості, терпіння і відваги при зустрічі із серйозними проблемами. При бажанні, однак, ви зможете змусити себе не відступати.
8-4 бали. Товариськість "б'є з вас ключем". Ви завжди в курсі всіх справ. Любите брати участь у всіх дискусіях, хоча серйозні теми можуть викликати у вас нудьгу. Охоче висловлюєтесь, навіть якщо ваше уявлення про проблему більш ніж поверхове. Усюди почуваєте себе у своїй тарілці. Беретеся за будь-яку справу, хоча далеко не завжди можете її успішно довести до завершення. З цієї причини люди ставляться до вас із деяким побоюванням і сумнівами. Задумайтеся над цим.
З бали і менше. Ваша комунікабельність має хворобливий характер. Ви балакучі, багатослівні, втручаєтеся в справи, що не мають до вас ніякого відношення, беретеся судити про проблеми, в яких зовсім некомпетентні. Через це ви часто буваєте причиною різного роду конфліктів. Вам необхідно зайнятися самовихованням.
Діагностика потреби у спілкуванні (за Ю.Л. Орловим)
Інструкція: Відповідайте "так" або ні" на наведені нижче твердження.
Опитувальник
- Я отримую задоволення від участі в різних урочистостях.
- Я можу приглушити свої бажання, якщо вони суперечать бажанням моїх друзів.
- Мені приємно виявляти прихильність до когось.
- Я більше зосереджений на набутті впливу, ніж дружби.
- Я відчуваю, що по відношенню до моїх друзів у мене більше прав, ніж обов'язків.
- Коли я дізнаюся про успіхи свого друга, у мене чомусь погіршується настрій.
- Щоб бути задоволеним собою, я повинен комусь у чомусь допомогти.
- Мої турботи зникають, коли я опиняюся серед товаришів по роботі.
- Мої товариші мені трохи набридли.
- Коли я роблю погано роботу, присутність людей мене дратує.
- Притиснутий до стіни, я кажу лише ту частину правди, яка, на мою думку, не шкодить моїм друзям чи знайомим.
- У важкій ситуації я думаю не стільки про себе, скільки про близьку людину.
- Неприємності у друзів викликають у мене такий стан, що я можу захворіти.
- Мені приємно допомагати друзям, навіть якщо це завдасть мені значних клопотів.
- Із поваги до товариша я можу погодитися з його думкою, навіть якщо він неправий.
- Мені більше подобаються пригодницькі оповідання, ніж оповідання про кохання.
- Сцени насилля в кіно мені огидні.
- У стані самотності відчуваю тривогу і напруженість більше, ніколи я знаходжуся серед людей.
- Я вважаю, що основною радістю у житті є спілкування.
- Мені шкода покинутих собак та кішок.
- Я віддаю перевагу мати менше друзів, але більш близьких.
- Я люблю бувати серед друзів.
- Я довго переживаю сварки з близькими.
- У мене більше близьких людей, ніж у багатьох інших.
- У мені більший потяг до досягнень, ніж до дружби.
- Я більше довіряю власним інтуїції та уяві в погляді на людей, ніж судженням про них інших людей.
- Я надаю більшого значення матеріальному благополуччю та престижу, ніж радості спілкування з приємними мені людьми.
- Я співчуваю людям, у яких немає близьких друзів.
- Стосовно мене люди часто невдячні.
- Я люблю оповідання про безкорисливу дружбу та любов.
- Заради друга я можу пожертвувати всім.
- У дитинстві я входив до однієї "тісної" компанії.
- Якби я був журналістом, мені подобалось би писати про дружбу.
Оброблення та інтерпретація результатів. За кожну відповідь, що відповідає ключеві, нараховується один бал. Ключ:
Відповіді "так" на твердження 1, 2,7, 8, 11, 12,13, 14,17,18,19,20, 21,22,23,4,26,28, 30, 31, 32, 33.
Відповіді "ні" на твердження 3,4,5,6,9,10,15,16,25,27,29.
Визначається загальна сума балів. Чим вища оцінка, тим більша потреба у спілкуванні.
Діагностика емоційних бар'єрів у міжособистісному спілкуванні
(за В. В. Бойко)
Інструкція. Читайте наведені нижче судження та відповідайте на них "так" або "ні".
Опитувальник
- Зазвичай у кінці робочого дня на моєму обличчі помітна втома.
- Буває, що при першому знайомстві емоції заважають мені справити більш сприятливий вплив на партнерів (розгублююся, бентежуся, замикаюся в собі або, навпаки, багато говорю, веду себе неприродно).
- У спілкуванні мені часто бракує емоційності, виразності.
- Мабуть, я здаюся оточуючим надмірно строгим.
- Я в принципі проти того, щоб демонструвати чемність, якщо цього не хочеться.
- Я зазвичай вмію приховати від інших спалахи емоцій.
- Часто у спілкуванні з іншими я продовжую думати про щось своє.
- Буває, що я хочу виразити іншому емоційну підтримку (увагу, співчуття, співпереживання), однак він цього не відчуває, не сприймає.
- Часто в моїх очах або у виразі мого обличчя помітна заклопотаність.
- У діловому спілкуванні я намагаюся приховати свої симпатії до партнерів.
- Усі мої неприємні переживання, як правило, "намальовані" на моєму обличчі.
- Якщо я захоплююся розмовою, то моя міміка стає надмірно красномовною, експресивною.
- Мабуть, я дещо емоційно скутий.
- Зазвичай я знаходжуся в стані нервової напруженості.
- Як правило, я відчуваю дискомфорт, коли доводиться обмінюватися потисками рук у діловій обстановці.
- Іноді близькі люди підказують мені: розслаб м'язи обличчя, не криви губи, не зморщуй обличчя тощо.
- Розмовляючи, я надмірно жестикулюю.
- В новій ситуації мені важко бути розкутим, природним.
- Мабуть, моє обличчя часто виражає сум або стурбованість, хоч на душі у мене спокійно.
- Мені важко дивитися в очі при спілкуванні з малознайомою людиною.
- Якщо я хочу, то завжди можу приховати ворожість до поганої людини.
- Мені часто буває чомусь весело без усякої причини.
- Мені дуже просто зобразити за власним бажанням або за проханням інших різні вирази обличчя: сум, радість, переляк, розпач тощо.
- Мені говорили, що мій погляд важко витримати.
- Мені щось заважає виявляти теплоту, симпатію людині, навіть якщо ці почуття до неї відчуваю.
Оброблення даних. Підведіть підсумки самооцінювання за допомогою запропонованого ключа (бал 1 за кожний збіг вашої відповіді з наведеним нижче ключем).
Невміння керувати емоціями, дозувати їх (відповіді "так" на запитання 1, 11, 16 та "ні" на запитання 6,21).
Неадекватний прояв емоцій (відповіді "так" на запитання 7, 12, 17, 22 та "ні" на запитання 2).
Негнучкість та невиразність емоцій (відповіді "так" на запитання 3,8,13,18 та "ні" на запитання 23). var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont'); if (container) { var parent = container.parentElement; if (parent) { const wrapper = document.createElement('div'); wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper'); parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling); } }